Ni kanske har hört uttrycket ”hälften av all marknadsföring är bortkastad – problemet är bara att veta vilken hälft”. Och då kan man förstås undra om det är någon vits att göra marknadsföring överhuvudtaget ifall man inte vet om det lönar sig? Men, det här är ett klassiskt fall av ”är glaset halvtomt eller halvfullt?” Vi på Ostroentre föredrar att se att glaset är halvfullt – om hälften av all marknadsföring du gör för ditt företag faktiskt hjälper dig att bli mer synlig, få ut ditt budskap till marknaden, få fler kunder att få upp ögonen för dig och få fler affärer, då är det ju absolut värt det!

MEN, vi vill ändå slå ett slag för att tänka efter lite före. Tänk strategiskt. Gör upp en marknadsföringsplan eller –strategi som baserar sig på ditt företags målsättningar. För vissa är det här lika naturligt som… att borsta tänderna för att inte få hål i tänderna framtiden och spara på tandläkarbesök… för vissa låter det här bara jobbigt och onödigt. Men vi lovar, det kommer att betala sig tillbaka. Du kan nämligen på det här sättet börja få ett hum om vilken ”hälft” av marknadsföringen som funkar och vilken hälft som inte funkar för ditt företag.
Sätt dig ner och fundera på vem är dina kunder? Vem vill du nå? Var finns dina kunder, vad gör de, hur når du dem? Tänk sedan noga på vad är det du vill säga åt dem? Kanske det finns olika kunder som du vill berätta olika saker åt? Då kan du gruppera kunderna och fundera på vilket budskap vill du ge till de olika grupperna. Till sist funderar du på var du når dina kundgrupper, i vilka kanaler rör dom sig. Du känner dina kunder, det här vet du! Nu börjar du ha en bild av vad du vill säga åt vem, var och när. Det är inte raketforskning! Men om det fortfarande känns lite svårt och du kommer in på nästa fråga, jaha vad gör jag nu då, rent konkret, jag har inte tid att producera innehåll, jag är inte i marknadsföringsbranschen, mitt företag gör helt andra saker och jag vill ju bara synas lite. Då finns det hjälp att få! Kontakta tex. oss på Ostroentre så hjälper vi dig med din marknadsföringsplan, ditt innehåll för olika kanaler och att synas!
Text: Maria Nystrand, Ostroentres innehållsproducent
